Twój koszyk jest pusty
    Dodaj produkty, aby kontynuować.
SUMA NETTO: 0 zł
SUMA BRUTTO: 0 zł

Uszkodzony smartfon – naprawiać czy kupić nowy?

Uszkodzony smartfon – naprawiać czy kupić nowy?

Współcześnie ze smartfonów korzysta coraz więcej osób – w połowie 2019 roku na świecie odnotowano około 3,6 miliarda aktywnych urządzeń tego typu. To dość jasno pokazuje, jak duże znaczenie w naszym życiu mają telefony. Wykorzystujemy je zarówno podczas rozrywki i kontaktowania się ze znajomymi i bliskimi, jak również w pracy. Nic zatem dziwnego, że awaria telefonu dla wielu osób bywa katastrofą. W takich sytuacjach stajemy przed dylematem – co zrobić z uszkodzonym smartfonem? Naprawiać poszczególne części do smartfona czy kupić nowy telefon?

Jakie są najczęstsze awarie telefonów?

Produkowane obecnie telefony to w większości urządzenia dość delikatne. Dotyczy to zarówno chińskich modeli z Xiaomi czy Realme ze średniej półki cenowej, jak również flagowców od Apple, Samsung czy Huawei. Oczywiście, smartfon smartfonowi nierówny – z pewnością bardziej podatny na uszkodzenia będzie telefon za 1000 złotych niż model, który kosztował kilka tysięcy. Trzeba mieć jednak świadomość tego, że przy nie dbaniu o urządzenie i braku ostrożności zarówno tani, jak i drogi smartfon może ulec awarii.

Uszkodzenia mechaniczne i awarie części do smartfonów najczęściej są skutkiem braku ostrożności oraz nieprawidłowego obchodzenia się z telefonem. Do najczęstszych awarii w smartfonach należą:

  • Pęknięty wyświetlacz – pajęczyna pęknięć i rys to klasyk, z którym chyba każdy miał do czynienia przynajmniej raz. Pęknięty wyświetlacz jest najczęściej efektem braku stosowania akcesoriów ochronnych i nieuwagi. Wystarczy przypadkowe szturchnięcie telefonu i jego upadek na ziemię lub podłogę, a wyświetlacz nowego telefonu już jest zbity.
  • Wieszanie się lub wyłączanie aplikacji i telefonu – wiekowy telefon może wieszać się na skutek naturalnego zużycia, ale nagminne wyłączanie się poszczególnych aplikacji i samego urządzenia może być także efektem przypadkowego pobrania szkodliwego oprogramowania.
  • Zalanie wodą – co prawda coraz częściej najwięksi producenci zapewniają, że ich urządzenia są wodoodporne, ale „utopienie” telefonu i tak należy do najczęstszych awarii. Bierze się to oczywiście stąd, że urządzenia mobilne towarzyszą nam niemal wszędzie – także w łazience, na basenie czy na plaży.
  • Niedziałające gniazdo ładowania – gniazdo ładowania to jedna z najczęściej używanych części smartfona, co zwiększa jej podatność na awarie. Tym bardziej, że podczas ładowania urządzenia często się z niego korzysta, a wszelkie naciągnięcia i szarpnięcia mogą naruszyć gniazdo.
  • Słaba bateria – niedomagająca bateria to zmora wielu użytkowników smartfonów. Tu też warto mieć świadomość tego, że związane z nią problemy najczęściej wiążą się z nieprawidłowym ładowaniem lub używaniem złych ładowarek.
     

Awarii może być oczywiście znacznie więcej. Niemniej w przypadku wystąpienia jakiejkolwiek z nich pojawia się pytanie, co zrobić ze smartfonem: naprawiać i kupić konkretne części do smartfona czy wymienić telefon na nowy?

Zepsuty telefon – naprawiać czy wymieniać?

Naprawa telefonu jest w znacznej większości przypadków rozwiązaniem korzystniejszym niż kupno nowego telefonu. Wymiana urządzenia mobilnego polecana jest właściwie tylko w dwóch przypadkach: gdy naprawa i wymiana poszczególnych części do smartfona jest bardzo kosztowna (na przykład bardziej skomplikowane awarie wyświetlacza mogą wiązać się z kosztem nawet do 1000 złotych) lub gdy urządzenie jest na tyle wiekowe, że nawet wizyta w serwisie naprawczym nie uratuje go przed kolejnymi mniejszymi i większymi usterkami, mogącymi utrudniać codzienne użytkowanie. W innych przypadkach znacznie lepiej zdecydować się na naprawę telefonu.

Zalety naprawy i kupna serwisowych części do smartfona

Skoro powiedzieliśmy, że naprawa telefonu jest dużo bardziej korzystna niż kupno nowego urządzenia, wypadałoby to stanowisko uargumentować. Jakie zatem są największe zalety naprawy zepsutego urządzenia mobilnego?

Przede wszystkim – niższa cena

Przytoczony wyżej przykład z naprawą wyświetlacza wycenioną na około 1000 zł pokazuje, że naprawa nie zawsze jest tania. W znacznej większości przypadków naprawa uszkodzonych elementów wraz z kupnem nowych serwisowych części do smartfona wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, co najczęściej i tak jest wydatkiem kilkukrotnie niższym od kupna nowego urządzenia. Naprawa najczęstszych usterek związanych z baterią, poszczególnymi portami czy zalaniem telefonu to wydatek od około 100 do 300 złotych.

Zachowanie ważnych danych na telefonie

Jeśli nie mamy do czynienia ze skomplikowaną awarią, która wymaga całkowitego „wyczyszczenia” telefonu, kolejnym argumentem za naprawą poszczególnych podzespołów jest możliwość zachowania ważnych danych na telefonie. Nie jest to tak istotne jeśli nie przechowujesz na urządzeniu istotnych informacji. W przypadku danych służbowych lub firmowych – może to być decydujący argument.

Znajomość telefonu

O ile dzisiejsza, lubiąca technologiczne nowinki młodzież dość łatwo przestawia się z jednego modelu na drugi, o tyle w przypadku starszych osób przystosowanie się do nowego smartfonu może być kłopotliwe. Obcowanie z nowym interfejsem i nakładkami oraz konieczność pobierania poszczególnych aplikacji dla mniej obeznanych osób może być niekomfortowe. W takich przypadkach znacznie lepszym rozwiązaniem jest naprawienie zepsutego telefonu, który się zna. Tym bardziej, że naprawiony telefon zazwyczaj wygląda i śmiga jak nowy!


Spis treści
  • 1. Jakie są najczęstsze awarie telefonów?
  • 2. Zepsuty telefon – naprawiać czy wymieniać?
  • 3. Zalety naprawy i kupna serwisowych części do smartfona
Strona wygenerowana w 0.004 sek
Strona internetowa GSMOK.pl używa plików „cookies” w celach określonych w Polityce plików cookies.
Akceptuję