Awaria smartfona to dla wielu osób prawdziwa katastrofa. Pół biedy, jeśli telefon służy nam przede wszystkim do rozrywki multimedialnej – w dobie nowinek technologicznych i urządzeń mobilnych każdy jakoś sobie z tym poradzi. Gorzej, jeśli smartfona używamy do pracy i potrzebujemy go do wykonywania i odbierania ważnych telefonów i wiadomości. Co zrobić w takiej sytuacji? Kupić nowy telefon czy oddać ulubione urządzenie do serwisu? Jak długo trwa naprawa smartfona i jak wygląda jego serwis? Przekonajmy się.
Jak długo trwa naprawa części do smartfonów?
Nie będzie przesadą stwierdzenie, że obecnie nie potrafimy się obejść bez smartfonów. Wystarczy przytoczyć zebrane przez VPN Mentor dane z zeszłego roku, według których użytkownik telefonu odblokowuje jego ekran średnio 150 razy w ciągu dnia. Nikogo w serwisach GSM nie dziwi zatem to, że pierwszym pytaniem, jakie słyszą od klientów po przyjęciu urządzenia do naprawy, jest: jak długo potrwa naprawa?
A zatem, jak długo może potrwać naprawa takiego urządzenia. To oczywiście zależy w dużej mierze od tego, jakie części do smartfonów zostały uszkodzone. Niektóre usterki są usuwane zaledwie w przeciągu kilkudziesięciu minut, ale bardziej skomplikowane prace serwisowe mogą potrwać nawet kilka dni. Oto szacunkowe określenie czasu potrzebnego do uporania się z najczęstszymi awariami w smartfonach:
- Uszkodzenie gniazda ładowania – to jedna z najpowszechniejszych awarii, wymiana gniazda USB zajmuje około godziny;
- Zepsuta bateria i zniszczony tył obudowy – w zależności od modelu telefonu te części do smartfonów można wymienić w czasie od kilkudziesięciu minut do kilku godzin;
- Zbita szybka wyświetlacza – wymiana tej części zajmuje najczęściej około 1-2 godzin;
- Zepsuty wyświetlacz – założenie tej części do smartfonów trwa od kilku godzin do kilku dni;
- Zalanie telefonu – dokładne wysuszenie i oczyszczenie płyty i ewentualne naprawy uszkodzonych elementów zajmują najczęściej od 1 do 5 dni.
Są to oczywiście dane orientacyjne. Chociaż generalnie wszystkie współczesne smartfony mają budowę niemal identyczną, w przypadku niektórych modeli mogą wystąpić komplikacje. Powodem wydłużenia naprawy może być między innymi zainstalowana w urządzeniu niewymienna bateria (choć ona akurat coraz częściej jest standardem) lub po prostu brak posiadania konkretnych części serwisowych do smartfona na miejscu i konieczność ich zamówienia w internecie.
Etapy serwisu smartfona
Z pewnością każdy, kto choć raz zamawiał części serwisowe do smartfona i oddawał go do naprawy, zastanawiał się, co właściwie się z nim dzieje w serwisie. Poszczególne etapy postępowania ze smartfonem – zarówno ze strony jego właściciela, jak i pracowników serwisu – postaramy się opisać niżej, choć od razu ostrzegamy – mogą się one różnić w zależności od rodzaju usterki.
Krok 1. Jak najszybsze oddanie telefonu do serwisu GSM
Profesjonalne serwisy GSM są w stanie uporać się z większością usterek i awarii. Zdarza się jednak, że szanse na uratowanie urządzenia zmniejszają sami klienci, którzy przed udaniem się do profesjonalisty naprawy próbują dokonać domowymi sposobami lub czekają aż telefon „cudownie” naprawi się sam… Jeśli Twój telefon uległ zalaniu, bateria szybko się wyczerpuje lub ekran nie działa, nie czekaj. Udaj się do najbliższego serwisu naprawczego tak szybko, jak to możliwe.
Krok 2. Przygotowanie telefonu do naprawy
To oczywiście będzie niemożliwe w sytuacji, gdy smartfon zupełnie odmawia posłuszeństwa. Jednak wtedy, gdy jest taka możliwość, telefon powinien być odpowiednio przygotowany do oddania. Najważniejsze jest wykonanie kopii zapasowej, co pozwoli na uniknięcie utraty danych, oraz odłączenie konta Google. Należy też usunąć blokadę telefonu i ewentualne akcesoria ochronne (etui, szkło hartowane) oraz wyjąć kartę SIM i kartę pamięci.
Krok 3. Opisanie problemu i diagnoza
Ten etap odbywa się już w serwisie naprawczym. Oddając telefon profesjonaliście powinieneś możliwie jak najdokładniej opisać problem i przedstawić, które części do smartfona szwankują. Im bardziej konkretnych informacji udzielisz, tym łatwiej pracownikom serwisu będzie postawić prawidłową diagnozę. Następnie telefon zostaje przydzielony wybranemu technikowi.
Krok 3. Rozłożenie telefonu i sprawdzenie, czy są potrzebne części serwisowe do smartfona
Technik, do którego trafia telefon, rozkłada go i sprawdza, które podzespoły wymagają wymiany. Następnie ewentualnie – jeśli poszczególnych komponentów nie ma w serwisie – zamawia części serwisowe do smartfona u dostawcy. Te zazwyczaj trafiają do punktu GSM tak szybko, jak to możliwe, ale wiadomo – czasem dwa-trzy dni trzeba poczekać.
Krok 4. Właściwa naprawa
Jeśli serwisant ma wszystkie potrzebne części do smartfona, może przystąpić do właściwej naprawy. To, jak ona wygląda, zależy już przede wszystkim od rodzaju problemu. Przykładowo, w zalanym telefonie należy oczyścić płytę główną z zabrudzeń i śladów korozji w wannie ultradźwiękowej i przy pomocy specjalnych szczotek, a następnie dokładnie przetestować jej działanie. Wówczas można złożyć telefon wykorzystując oryginalne, sprawne komponenty oraz ewentualne części serwisowe do smartfona.
Serwis smartfona – czy warto?
Generalnie – zdecydowanie tak. W zdecydowanej większości przypadków oddanie telefonu do naprawy jest bardzo korzystne z finansowego punktu widzenia. Zarówno same części serwisowe do smartfona, jak i jego naprawa są znacznie tańsze niż kupno nowego modelu. Pamiętaj jednak, by korzystać wyłącznie z usług sprawdzonych i doświadczonych serwisów GSM.